Spring til indhold

Værd at vide

Her kan du finde de mest stillede spørgsmål, som vi møder fra fagpersoner.

Hvordan får jeg min borger/patient i behandling?

Du kan ringe til os i vores åbningstid, og så kan vi sammen enten finde en tid til samtale eller afrusning. Er der brug for afklaring af eventuelle spørgsmål, kan vi også tage en snak om disse. Der er ikke brug for henvisning for at starte behandling hos os. 

 

Hvis jeg er bekymret for min borger/patient, hvordan kan jeg så tage snakken om alkohol?

Du kan ringe og få hjælp/ rådgivning af en af vores behandlere. 

 

Hvem er målgruppen for behandling?

  • Patienter der har et alkoholforbrug, der giver problemer arbejdsmæssigt, privat, fysisk eller psykisk
  • Pårørende der er tæt på en, der drikker for meget, kan ligeledes henvende sig og få støtte, råd og vejledning.

 

Alkoholbehandlingen tilbyder ambulant behandling til personer, hvor alkoholforbruget er det primære problem.

Hvis andre problemstillinger overskygger alkoholproblemet og umuliggør behandling i forhold til alkohol, vil Alkoholbehandlingen så vidt muligt hjælpe med henvisning til andre mere relevante behandlingsinstitutioner.

 

Hvad gør jeg hvis min borger ikke snakker dansk?

Der kan enten bestilles tolk, eller samtalen kan tages på engelsk. Ring og hør nærmere i vores åbningstid.

 

Hvordan får jeg oplysninger om min borger/patients behandlingsforløb hos jer?

Du skal lave en anmodning LÆ 125 via NFS - husk at specificere hvilke oplysninger du ønsker.

 

Hvilken lovgivning arbejder vi i Alkoholbehandlingen under?

Vi arbejder under Sundhedsloven.

 

Hvor hurtigt kan min borger starte i behandling?

Hvis din borger har problemer med alkohol, har borgeren ret til gratis anonym behandling inden for 14 dage.

 

 

Koster det noget at komme i behandling?

Nej. Det er gratis.